Hírek

Gyűjtés Szilágyságban

2016.08.26-án a hajnali órákban a felnőtt együttes 18 tagja felkerekedett, hogy felfedezze és felgyűjtse a „vén Szilágyság” cigánytáncait.

Beszámoló az egyik táncostól:

Az első napunk első része utazással telt. Kora reggel indult a vonatunk a Nyugati pályaudvarról, ahonnan Debrecenbe utaztunk, majd onnan kisbusszal folytattuk utunkat végcélunk, Szilágyság felé. Három órás utunk alatt csodás tájban és községekben gyönyörködhettünk, miközben szokásunkhoz híven elénekeltük mindenki kedves nótáit.

Az első állomásunk Szilágybagos (Boghiș) volt. Itt finom ebéddel vártak minket, majd miután mindenki felfrissült átmentünk a művelődési házba, ahol találkozhattunk egy szilágybagosi cigány családdal, akik táncoltak és énekeltek nekünk, amiket mi felgyűjthettünk, így megőrizve mindezt az utókor számára. Mindenki számára óriási élmény volt látni, ahogyan több korosztály együtt táncol, énekel, így a nagy korkülönbségek ellenére is egy nyelvet beszél.
A gyűjtés után még egy túra állt előttünk, felmásztunk a bagosi pincesorra, ahol az egyik pincénél finom helyi bort kóstolhattunk, valamint ismét elmélázhattunk a gyönyörű hegyes-dombos tájat csodálva.
A nap végén elutaztunk Szilágycsehbe (Cehu Silvaniei), ahol a parókián volt a szállásunk. Az esti órákban az együttes közösen megvacsorázott, beszélgetett, majd mindenki elvonult kipihenni a nap fáradalmait.

Második napunk közös reggelivel kezdődött, majd kisbusszal átmentünk Váralmásra (Almașu), ahol ismét találkozhattunk több cigány családdal, akiknek a táncait, énekeit felgyűjtöttük, valamint közösen is táncolhattunk, beszélgethettünk velük.
A délutáni órákban értünk vissza szállásunkra, ahol közösen főztük a vacsorát, majd az előző naphoz hasonlóan az este nótázással, közös játékokkal, beszélgetéssel telt.

Utolsó napunkon délelőtt az együttes egy része részt vett az istentiszteleten, majd közös ebéd után még játszottunk, beszélgettünk és készültünk a hazaútra. Budapestre, a késő esti órákban értünk.

Ez alatt a 3 nap alatt a csapat ismét óriási élményekkel lett gazdagabb, részesei lehettünk annak, hogy miként történik egy gyűjtés, megismerkedhettünk kedves, segítőkész helyi emberekkel, valamint a legfontosabb, hogy az együttes tagjait még közelebb hozta egymáshoz barátként, családként.

A rákospalotai Szilas Néptáncegyüttes Budapest XV.kerületében a kulturális és civil élet kiemelt résztvevőjévé, mozgatórugójává és formálójává vált. A honlap összegzi az együttes működését.